طرز تهیه لواشک صنعتی به صورت کامل

طرز تهیه لواشک به روش صنعتی

فهرست مطالب
دستگاه خشک کن برای ساخت لواشک صنعتی

نکات مهم در تهیه لواشک صنعتی و آلوچه

میوه ها مواداصلی در تهیه ی لواشک صنعتی هستند. به همین علت باید با ویژگی ها، ترکیبات شیمیایی و خواص آنها آشنایی داشته باشیم.

نحوه انتخاب صحیح میوه، میزان رسیدگی در موقع برداشت و روش حمل و نقل و نگهداری در کیفیت این فرآورده ها اهمیت زیادی دارد.میوه ی مورد استفاده در این فرآورده ها باید دارای شرایط زیر باشد:

۱.به اندازه کافی رسیده باشند و عطر و طعم و رنگ آنها کاملا ظاهر شده باشد.

۲.دارای ماده خشک محلول بالا و ph پایین باشد.

لواشک صنعتی بیشتر از میوه هایی که دربازار مصرف کمتری دارند و درجه۲ هستند استفاده می شود. لواشک و آلوچه تهیه شده از میوه ی نارس، گس و ترش مزه است و شیرینی کافی ندارد. با انتخاب میوه های مختلف می توان لواشک و آلوچه هایی در طعم و رنگ مختلف تولید کرد.

صفر تا صد مراحل لواشک صنعتی

طبقه‌بندی میوه‌ها براساس خصوصیات فیزیکی آنها

میوه ها را می توان به روش های مختلفی دسته بندی کرد اما روشی که ما می خواهیم، دسته بندی بر اساس خصوصیات فیزیکی است:

۱.میوه های سیبی: یک بخش مغز درونی حاوی دانه دارند که اطراف آن را یک بدنه ی گوشتی سفت احاطه کرده است. سیب و گلابی از این دسته هستند.

سیب های دسری یا خوراکی معمولا کوچک و شیرین با عطر و طعم خاصی هستند. سیب های پختنی معمولا بزرگ و سبز رنگ اند و نسبت به سیب های خوراکی طعم و عطر تندتری دارند که مربوط به وجود اسید بیشتر است و در اثر پختن مغزشان به راحتی جدا می شود. سیب ها از نظر ارزش غذایی حاوی ویتامینC و ۲ درصد فیبر هستند. حدود یک سوم فیبر غذایی آنها به شکل پکتین است.

۲.میوه های آلویی: این نوع میوه ها آبکی هستنددارای یک هسته هستند که با یک لایه ی سخت چوبی احاطه شده که در بخش گوشتی خوراکی قرار گرفته است. گیلاس، هلو، زیتون، آلو از این دسته هستند.

۳.میوه های توتی و انگوری: مانند میوه های خانواده مرکبات مانند پرتقال، لیمو، نارنگی که دارای دانه هایی هستند که هرکدام در بخش مجزایی از قسمت گوشتی قرار دارند که بوسیله ی یک پوسته ی سخت یا بافت سفیدرنگ احاطه شده اند.

۴.میوه‌های نرم:

این نوع از میوه ها دارای بافت بسیار نرمی هستند که در بخش‌های مختلف چسبیده به ‌هم تشکیل شده‌اند. تمشک از جمله میوه های نرم می باشد.

ترکیب شیمیایی میوه‌ها برای لواشک صنعتی

 برای تهیه لواشک صنعتی از ترکیب شیمیایی مختلف استفاده می شود که می توان آن ها را در موارد زیر دسته‌بندی کرد.

  1. لیپید
  2. پروتئین
  3. آب
  4. اسیدهای آلی
  5. کربوهیدرات
  6. رنگدانه‌ها
  7. مواد معدنی
  8. آنزیم‌ها
  9. پکتین

ویژگی‌های پکتین در فرآوری میوه ها برای لواشک صنعتی

پکتین نوعی قوام دهنده است که درتهیه لواشک صنعتی استفاده می شود. این ماده در تفاله خشک میوه‌ها  مانند سیب و سایر مرکبات  به مقدار زیاد وجود دارد. اغلب پکتین خالص را به روش استخراج اسیدی تخلیص می‌کنند. ازپکتین در تولید لواشک صنعتی استفاده می شود.

نقش آب و اسیدهای آلی در تهیه لواشک صنعتی

اسیدهای آلی قابلیت خوراکی دارند و ترش‌مزه هستند. از این نوع اسیدها برای افزایش طعم ترش و تنظیم PH اسیدی لواشک‌های صنعتی استفاده می شوند. میوه‌ها مقدار زیادی آب دارند که در هنگام لواشک سازی، حجم زیادی از آب میوه‌ها گرفته می‌شود.بنابر این در مراحل نهایی تولید لواشک صنعتی، مقدار کمی آب برای رسیدن به بافت نرم لواشک‌ها استفاده می شود.

نقش شیرین کننده ها در تولید لواشک صنعتی

در تولید لواشک صنعتی، برای شیرین کردن طعم آن از از شیرین‌کننده‌هایی مانند گلوکز، ساکاروز استفاده می شود.برای ساخت لواشک خانگی از شکر جهت شیرین کردن مزه آن استفاده می گردد. با توجه به این موارد می توان گفت که شیرین‌کننده‌های نقش مهمی در تولید لواشک صنعتی ایفا کرده و بسیار اهمیت دارند.

 

 

نمک در مراحل لواشک سازی

یکی از بهترین طعم دهنده‌ها در تهیه لواشک صنعتی، نمک است که حداکثر رطوبت نمک نباید بیشتر از ۵ درصد باشد. در فرایند تولید لواشک صنعتی باید از نمک خالص کاملاً شورمزه بدون هر گونه طعم و ناخالصی استفاده شود.

ترش کننده‌های طبیعی در تولید لواشک صنعتی

از ترش کننده‌های طبیعی مثل تمر هندی، قره‌قروت می توان برای ترش مزه تر شدن لواشک صنعتی استفاده می کنند. این مواد باعث می شوند که طعم لواشک صنعتی  بسیار جذاب تر شود.

دستگاه لواشک صنعتی چگونه است

شما می توانید به منظور استعلام دقیق و دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تلفن تماس :
۰۵۱۳۶۵۱۲۵۶۲ – ۰۹۱۵۳۲۵۲۵۶۹

۱۳. بررسی و کنترل نهایی

بعد از اینکه محصول از مرحله ی خشک شدن عبور کرد، توسط پرسنل آموزش دیده از نظر ضخامت، بافت و غیره و از نظر رطوبت بررسی و کنترل می شود و اگر محصولی عیبی داشته باشد در این مرحله جداسازی می شود.

بعد از آن محصول به منظور تایید و صدور مجوز از واحد کنترل کیفیت باید در محلی جدا از انبار عمومی قرنطینه شود

۱۴. برش و بسته بندی

بعد از اینکه برای محصول توسط واحد کنترل کیفیت مجوز صادر شد، توسط دستگاه در سایزهای مختلف برش زده می شود و بسته بندی می گردد.

بسته بندی درست هم یکی از روش های نگهداری لواشک صنعتی است که اهمیت زیادی دارد. اگر بسته بندی به شیوه ی درستی انجام نشود تمام زحماتی که در طول مسیر تولید لواشک صنعتی کشیده شده بی فایده می شود. همچنین اهمیت به بسته بندی زیبا و اصولی باعث پیشرفت در بازار رقابتی می شود.

نکات مهم بسته بندی لواشک صنعتی

خواص میوه ها

میوه یک محصول طبیعی و سالم است پس تمام خواص آن بدون هیچ ضرری به سلامت انسان کمک می کند.

میوه های مختلف دارای ویتامین های متفاوتی از جمله ویتامین ث و بتاکاروتن که پیش ساز ویتامین آ می باشد، مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم، آنتی اکسیدان، فیبر فراوان و قندطبیعی ست.که مصرف این ویتامین ها در طول روز باعث تامین نیاز های بدن می‌شود.

 

از طرفی مصرف بیش از حد میوه هم اصلا توصیه نمی شود زیرا بعضی از میوه ها طبیعت سردی دارند و مصرف زیاد آنها باعث کاهش متابولیزم بدن می شود.بطور مثال افرادی که چاق هستند و متابولیزم بدنی پایینی دارند باید بیشتر در این مسئله دقت کنند.

 

برخی میوه ها هم قند فراوانی درون خود دارند و مصرف زیاد آنها باعث ترشح بیش از حد هورمون انسولین میشود و باعث می شود قندخون افزایش پیدا کند در نتیجه باعث بالارفتن وزن می شود. این مسئله در آب میوه ها بیشتر نمایان است چون فیبر کمتری دارند و راحتتر به بدن جذب می شوند.
افرادی که دیابت دارند باید در مصرف این میوه ها اعتدال را رعایت کنند.

خواص میوه در تهیه لواشک صنعتی

بهترین خشک کن لواشک صنعتی چه ویژگی هایی دارد؟

۱.انتشار و گردش گرما درون خشک کن

شما برای خشک کردن مواد غذایی عملا نیاز به طی کردن فرایند پیچیده ای ندارید فقط باید مواد غذایی مورد نظر در مدت زمان لازم در معرض گرما و حرارت قرار بگیرد تا خشک شود. تنها مسئله ی مهم این است که دستگاه خشک کنی که  برای تولید لواشک صنعتی انتخاب می کنید چقدر نیاز تان را برطرف می کند و توانایی اش در توزیع یکنواخت گرما چه مقدار است.

معمولا خشک کن های لواشک صنعتی که نوع جریان افقی دارند از نظر توزیع یکنواخت گرما بهتر عمل می کنند.

خشک-کن-افقی و تولید لواشک صنعتی

۲.کاربری راحت

همانطور که گفتیم استفاده از دستگاه خشک کن برای تهیه لواشک صنعتی کار سختی نیست. اما بعضی دستگاه های لواشک صنعتی با قرار دادن قابلیت هایی این استفاده را راحتتر می کنند. مثلا در بعضی دستگاه های  لواشک صنعتی نیازی نیست، در طول فرایند خشک کردن بطور مداوم سینی هارا عوض کنید زیرا گرما به صورت یکنواخت درون دستگاه لواشک صنعتی پخش می شود.

۳.ظرفیت و گنجایش دستگاه

میوه خشک کن هایی که بصورت افقی هستند و ظرفیت بیشتری دارند فضای بیشتری را هم اشغال می کنند. پس شما باید ابتدا ببینید چقد برایشان جا دارید؟

اگر دستگاه میوه خشک کن  لواشک صنعتی را برای استفاده کمتر و هرازگاهی لازم دارید پس بهتر است از نوع عمودی آن که فضای کمتری لازم دارد و گنجایش کمتری هم دارد استفاده کنید.

۴.صدای دستگاه

میوه خشک کن هایی که برای درست کردن لواشک صنعتی استفاده می شوند، به دلیل دارا بودن فن، معمولا سروصدا هم دارند. نوع افقی آن سروصدای بیشتری دارد. البته این بلندی صدا در هر مدل دستگاه لواشک صنعتی فرق می کند ولی چون میزان دسیبل را روی دستگاه درج نمی کنند تنها راه این است که از تجربه ی دیگران استفاده کنید.

۵.توان مصرفی دستگاه

هرچه توان مصرفی دستگاه لواشک صنعتی پایین تر باشد انرژی کمتری مصرف می کند ولی برای رسیدن به گرمای موردنظر زمان بیشتری نیاز دارد.

توان مصرفی در خشک کن های خانگی بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ وات است. هرچه توزیع یکسان تری بین المنت و فن دستگاه وجود داشته باشد دستگاه کارکرد بهتری خواهد داشت زیرا توان مصرفی مربوط به کارکرد المنت حرارتی و فن دستگاه است.

۶.گستره دمایی

خشک کن هایی که ترموستات دار هستند و می توانید دمای آنها را کنترل کنید بهتر هستند چون این امکان برای شما فراهم است که بر خروجی کار نظارت دقیق تری داشته باشید و از خشک شدن بیش از حد میوه جلوگیری کنید. ترموستات ها در دو نوع آنالوگ و دیجیتال هستند که نوع دیجیتال آن نسبت به آنالوگ دقت بیشتری دارد.

برای خشک کردن موادغذایی مختلف و لواشک صنعتی دمای متفاوتی نیاز است که حدود دما به این اندازه باید باشد:

  • سبزی: ۹۰ تا ۱۰۰ درجه فارنهایت (معادل ۳۲ تا ۳۸ درجه سانتیگراد)
  • میوه و سبزیجات: ۱۳۰ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت(معادل ۵۴ تا ۷۲ درجه سانتیگراد)
  • گوشت و ماهی: ۱۴۵ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت(معادل ۶۳ تا ۷۱ درجه سانتیگراد)

همچنین می توانید برای اطلاع دقیق تر از دمای موردنیاز برای هر نوع مواد غذایی به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

۷.نوع ساخت بدنه: جنس بدنه ی دستگاه میوه خشک کن  از جنس پلاستیک یا فولاد ضدزنگ است. برای ساخت خشک کن های بزرگ لواشک صنعتی از فولاد ضدزنگ استفاده می شود و خشککن های خانگی معمولا از جنس پلاستیک ساخته می شود که برای مصارف کمتر و خانگی کفایت می کند.

۸.شکل سینی ها

دستگاه های میوه خشک کن لواشک صنعتی که دارای طبقات کشویی هستند برای هر طبقه سینی های چهارگوش مانندی دارند که برای خشک کردن لواشک مناسب اند. اما دستگاه های لواشک صنعتی که  طبقات شان روی هم چیده می شود کار با آنها برای تهیه ی لواشک کمی سخت است. این نوع خشک کن ها بین طبقاتشان لوله های باریکی برای تقویت گردش گرما دارند که می توانید تعداد طبقات را برحسب نیازتان بچینید.

تایمر دستگاه خشک کن لوشک صنعتی

۹.تایمر دستگاه خشک کن

خشک کن های لواشک صنعتی که تایمر ندارند فقط دکمه ی خاموش روشن دارند و حتما نیاز است که حواس تان به ساعت اتمام کار باشد بدیهی است که امکان دارد فراموش کنید به دستگاه سربزنید زیرا ممکن است فرایند خشک کردن ساعتها طول بکشد به همین علت دستگاه های تایمر دار کار را برایتان راحت می کند و بعد از پایان کار زنگ شان به صدا در می آید و مطلع می شوید.

برخی از دستگاه های لواشک صنعتی هم قابلیت خاموش شدن خودکار دارند که از نظر راحتی استفاده از همه ی مدلها بهتر عمل می کنند.

امتیاز دهید

تلفن‌های تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:

اشتراک گذاری در

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*